‍‌‌تاریخچه شلوارهای جین‎‎‎

شلوار جین و تاریخچه آن

فهرست

تاریخچه شلوارهای جین یا لی

شلوار جین عضو جدا نشده از اکثر کمد های لباس ماست که استایل راحت و جذابی را برای ما رقم می زند. شما از تاریخچه‌ی این لباس دوست‌داشتنی چه میدانید!؟ آیا برایتان جالب است که در رابطه با شلوار جین اطلاعاتی داشته باشید!! در ادامه این مقاله همراه فروشگاه آلدوگالری باشید تا با تاریخچه شلوارهای جین جذاب بیشتر آشنا شوید. جین یا لی به شلوارهایی گفته می‌شود که با پارچه دنیم یا Dungaree دوخته شده باشند. دنیم نام نوعی پارچه کتان با بافت راه‌راه و ضخیم است که اگرچه همه‌گونه پوشاک با آن دوخته می‌شود ولی این پارچه عمدتاً برای دوخت شلوار به کار می‌رود.

تاریخچه شلوارهای جین

اولین شلوارهای جین

می‌توان چنین گفت که برای اولین بار خیاط روسی آمریکایی Jacob davis با اضافه کردن پرچ‌های مسی تقویت کننده به شلوارها برای محکم تر شدن نقاطی از آن که زودتر دچار پارگی دوخت می‌شدند، ورود شلوار جین را به صنعت پوشاک هموار کرد، این نوآوری لباسی به قدری موفق بود که تقریباً در دهه 1930 همه کارگران آمریکایی از آن استفاده کردند. اما این شلوارها از سال ۱۹۵۰ در میان نوجوانان محبوبیت یافت.

در ابتدا، شلوار جین فقط شلواری محکم بود که توسط کارگران کارخانه، معدن‌چیان، کشاورزان و دامداران در سراسر آمریکای شمالی پوشیده می‌شد. کلمه جین از پارچه پنبه‌ای به نام ‘Genoa fustian’ گرفته شده است. اغلب برای ساخت لباس کار بادوام استفاده می شود.

تولد شلوار جین آبی

می‌توان 20 می 1873 را به عنوان «تولد» شلوار جین آبی دانست، زیرا اگرچه شلوار جین سال‌ها به عنوان لباس کار رایج بود، اما عمل قرار دادن پرچ‌ها در این شلوارهای سنتی برای اولین بار بود که چیزی را ایجاد کرد که امروزه آن را شلوار جین می‌نامیم.

رنگ شلوار جین!

شلوارهای جین معمولا به رنگ نیلی معروف هستند در اواخر قرن 19 قبل از ابداع رنگ های مصنوعی از رنگ های گیاهی طبیعی برای رنگ کردن پارچه ها استفاده می شد. از آنجا که رنگ نیلی به دلیل تیرگی دیرتر کثیف می شد و برای لباس های کار نیز انتخاب بهتری بود، مهم ترین و پرطرف دارترین رنگ در میان مردم بود. از آن زمان این رنگ روی پارچه های جین باقی ماند.

رنگ شلوار جین

تاریخچه شلوارهای جین: ساختار شلوار لی

پارچه جین پارچه ای پنبه ای است متشکل از تاروپود است که در آن پود از زیر چند نخ تار عبور می کند. در این پارچه‌ها نخ های تار را نیلی رنگ می کنند در حالی که نخ های پود سفید باقی می ماند، بنابراین پارچه از یک طرف به رنگ آبی جین و از طرف دیگر به رنگ سفید دیده می‌شود.  بدلیل دوام بالایی که پارچه جین دارد از آن در مواقعی که نیاز به لباسی برای طولانی مدت دارند، استفاده می‌کنند. در بعضی مواقع جین را با اسپندکس و پلی‌استر ترکیب می‌کنند تا کشسانی خوبی داشته باشید و موقع پوشیدن اذیت کننده نباشد.

کشسانی شلوار جین

آشنایی با چند نوع مختلف جین

  • جین شسته: این جین با کلر و سنگ پا تحت تاثیر قرار میگیرد و شسته میشود تا ظاهری مرمری ایجاد کند.
  • جین نیلی: جین نیلی با رنگرزی نخ های تار با رنگ نیلی به دست می آید و از نخ های سفید به عنوان پود استفاده می شود.
  • جین کشدار: جین کش دار اسپندکس یا جزء کشسان دیگری را می بافد تا به پارچه خاصیت و انعطاف بیشتری بدهد. جین استرچ اغلب برای شلوار جین تنگ استفاده می شود.
  • جین Crushed یا خرد شده: این نوع جین طوری تهیه شده است که ظاهری چروک داشته باشد.
  • جین خام: جین خام یا خشک پارچه ای است که پس از رنگ آمیزی شسته نشود. این یک بافت خشن تر و سفت تر ایجاد می کند.
  • جین سانفوریز: جینی است که به گونه‌ای عمل می‌شود که در هنگام شستشو جمع نشود. این تقریباً برای همه انواع جین به جز جین خام صدق می کند.

هنگام خرید شلوار جین باید به چه نکاتی دقت کنیم:

  • دقت به وزن شلوار جین؛ هرچه وزن شلوار سنگین تر باشد جنس آن مرغوب تر است
  • میبایست به مدل فونت لیبل شلوار با همان کیفیت اصلی و حتی مرغوبیت نوع چرم بکار رفته شده در شلوار جین دقت کرد .
  • دقت به نوع و شکل دکمه ها و در مدل های زیپ دار دقت به کیفیت زیپ به کار رفته شده در شلوار .
  • دقت به کیفیت خطوط دوخت شلوار جین .
  • یکی از مواردی که توصیه می شود این است که تا حد ممکن از خرید شلوارهای جین کشی اجتناب کنید زیرا از مدل های دیگر دوام نسبتاً کمتری دارند

دقت هنگام خرید شلوار جین

کلام آخر

شلوار جین جزء اصلی و جاودانه کمد لباس‌‌ها و یکی از محبوب‌ترین اجزای لباس است که از ‌آنها می‌توان در موقعیت‌های زیادی استفاده کرد. با دانستن ترکیب مناسب پوشیدن آن، می‌توانید استایل‌های متنوعی ایجاد کنید که در تمام طول سال شیک به نظر برسید. در این مقاله از آلدوگالری سعی کردیم تاریخچه‎‌ شلوارهای جین را بصورت مختصر بکار ببریم امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باید. اگر علاقه‌مندبه خواندن تفاوت شلوار لی و شلوار جین هستید، لطفا در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در مقالات بعدی به توضیح مفصلی دراین‌باره بپردازیم.

منبع: hawthornintl

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
پیمایش به بالا